اوج سئو | خدمات آموزش و مشاوره سئو با پشتوانه نزدیک به یک دهه فعالیت

amp یا Accelerated Mobile Pages چیست؟

amp یا همان Accelerated Mobile Pages Project چیست؟

amp یا همان Accelerated Mobile Pages Project یک منبع اوپن سورس برای ساخت نسخه موبایل صفحات سایت می باشد. که در سایت اینستاگرام مارکتینگ می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

داستان از جایی شروع شد که گوگل در سرچ کنسول خود (گوگل وب مستر) این بخش را قرار داد اما برخلاف همه صحبت های انجام شده در بین کارشناسان سئو این نسخه موبایل به عنوان سیگنالی برای بهبود رتبه سایت در گوگل مورد استفاده قرار نگرفت.

اما نباید فراموش کنیم که در سال ۲۰۱۹ وب سایت هایی با سرعت بیشتر که موبایل فرندلی نیز هستند از شانس بیشتری برای افزایش رتبه در گوگل برخوردار هستند.

amp به صورت غیر مستقیم میتواند کاربران موبایل را که در سال جدید میلادی (۲۰۱۹) بیشترین آمار ترافیک را به خود اختصاص داده اند راضی نگه دارد.

در نسخه های ای ام پی سایت ها با سرعت بسیار زیادی باز می شود و کاربر بعد از کلیک روی نتایج گوگل با صفحه ای ساده که کمتر در آن کدهای سی اس اس قرار داده شده است مواجه خواهد شد.

وقتی شما موضوعی را در گوگل جستجو میکنید ، احتمالا به علامت ‘رعد و برق’ برخورده اید. این علامت بدان معنی است که سایت نمایش دهنده از قابلیت amp پشتیبانی می کند.شما با کلیک بر روی آن ، میتوانید تجربه یک وبگردى سریعتر را داشته باشید اگر از طریق موبایل خود نتایج گوگل را دیده باشید طبق عکس زیر این علامت را خواهید دید.

برای نمونه در گوگل سرچ کردیم “اینستاگرام مارکتینگ” و سایت اوج سئو در گوگل کروم با علامت رعد و برق نمایش داده شد.

 

۴٠ درصد از بازدیدکنندگان از وب سایت ها ، اگر زمان لود سایت بیشتر از ٣ ثانیه باشد ، آن صفحه را میبندند.

اگر از موبایل استفاده کنند ،مشکلات بسیار زیادی میتوانند موجب آن شوند که سایت شما توسط بازدیدکنندگان بسته شود ، مانند مشکلات سرعت ، صفحه بهینه نشده برای موبایل ، قرار داشتن لینک ها در جاهای نامناسب.

در حال حاظر بیش از ۵٠ درصد از جستجو هاى گوگل توسط موبایل ها انجام میشود ، پس حال متوجه این موضوع شده اید که چرا گوگل علاقه دارد تا وبسایت های موبایلی را افزایش دهد.

آیا استفاده از amp موجب افزایش رتبه سایت در گوگل می شد؟

طبق گفته gary illyes  از گوگل ، صفحات  گوگل AMP سرعت لودى ۴ برابر سرعت لود سایت هاى معمول دارند ، ٩٠ درصد از استفاده کنندگان تعداد بیشتری از CTR ها را مشاهده میکنند و ٨٠٪‏  بازدید هاى بیشترى جذب میکنند ، و  نرخ کلیک دارند.

پس واضح است که  گوگل AMP کارساز است علم سئو به این سمت می رود.

گرى ایلیس در طول نشست SEJ شیکاگو اظهار داشت که “در حال حاضر ، داشتن نسخه موبایل  گوگل AMP یک فاکتور برای رتبه بندی نیست“.

اما قطعا میتوانید کلمه در حال حاظر را از جمله حذف کنید و اینطور فرض کنید که احتمال اینکه گوگل یک روز که چندان هم دور نیست از این موضوع (AMP) یک عامل مستقیم در رتبه بندی استفاده کند.

همانطور که می بینیم این پروژه در سال ۲۰۱۹ بسیار گسترده شده است و شامل اخبار گوگل(google news) هم شده فروشگاه های بزرگ مانند آمازون هم به زودی به این پروژه ملحق خواهند شد.

نحوه ساخت نسخه amp سایت به چه صورت می باشد؟

خوشبختانه من میتونم ببینم که صفحه هاى AMP من در واقع کار میکنند ، فقط با اضافه کردن پسوند/amp/ به URL (ادرس ها) ، می توانید صفحات Accelerated Mobile Pages Project را مشاهده نمایید.مثلا روی لینک زیر کلیک کنید :

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ما در سایت اوج سئو که با cms  وردپرس می باشد از official amp plugin for wordpress استفاده می کنیم.

در صورتی که میخواهید صفحات html amp را برای سایت خودتان بسازید میتوانید از لینک زیر اقدام نمایید :

Create your AMP HTML page

نظریه ها در مورد سیاست های گوگل

در واقع  گوگل AMP را میتوان راه کار زیرکانه ى گوگل براى این دانست که شما را مجبور کند تبلیغات خود را از سایت بردارید تا در نهایت باعث افزایش سرعت سایت شما شود و سپس شما را تشویق به پیوستن به خود و پلت فرم تبادل اگهى خود کند ( گوگل ادسنس).

اما همه این تلاش بی فایده خواهد بود وقتى هر بازدیدکننده اى در جهان به این نتیجه برسد که دیگر کافیست و از اد-بلاکر ها براى جلوگیرى از تبلیغات استفاده کند.

توجه : در حال حاضر استفاده از صفحات amp جز فاکتورهای رتبه بندی محسوب نمی شود، اما پیش بینی می کنیم همانند استفاده از پروتکل https که جز فاکتور های رتبه بندی شد در سال ۲۰۱۹ این صفحات هم بر رتبه سایت تاثیر بگذراند.

از لینک زیر در تهیه این مطلب استفاده شده است :

AMP is Not Currently a Ranking Factor

 

محمد دانیالی