اوج سئو | خدمات آموزش و مشاوره سئو با پشتوانه نزدیک به یک دهه فعالیت

تغییر آدرس سایت بدون افت رتبه در گوگل

چرا در مورد تغییر آدرس سایت نوشتم ؟

زمانی که اسم سایت من “ایران سئو سایت" یود متوجه شدم با نام  سایت " ایران سئو" با مدیریت آقای رودکی تشابه دارد ب نظرم زیاد جالب نبود و خیلی از کاربران اشتباها فکر می کردند من مدیر ایران سئو هستم و حتی بعضی از مشتریان قدیمی ایشان هم به من پیام میدادند.بگذریم از برخی افراد که علاقه هم دارند از این روش ها استفاده کنند و مشتری هم بگیرند.

اخلاق حکم می کرد نام سایت را تغییر دهم اما به دلیل فعالیت چندین ساله با این نام و مسائل فنی این کار به تعویق افتاد اما بعد از مدتی بررسی فنی و انتخاب نام مناسب برای سایت جدید این که این تغییر بزرگ را شروع کردم.

چرا تغییر آدرس سایت انجام می شود ؟

دلایل مختلفی دارد،زمانی که شما یک سایت را تاسیس می کنید یک وبمستر آینده نگر باید مراقب فعالیت های چند سال بعد هم باشد از رایج ترین دلایل"تغییر نام سایت" میتوان به :

۱- تمایل به انتخاب یک نام جدید (تغییر برند) :

دامنه های کوتاه و به یادماندنی در پسوند .com به سرعت در حال کاهش هستند و تقریبا از قبل رزرو شده اند.

۲- استفاده از دامنه هایی با پسوند مرتبط به فعالیت شما :

استفاده از دامنه هایی که به آن ها (TLD (top level domain میگویند مانند پسوند social و club و market و tv و ده ها مورد دیگر که میخواهید به نوع بیزیس شما مربوط باشد در مورد تاپ لول دامین ها یا دامنه های سطح بالا و تاثیر آن بر سئو سایت مقالات خوبی طی سالیان گذشته در همین سایت منتشر شده است.

۳ – افزایش بازدید و اعتماد به سایت شما :

هنگامی که شما از پسوند معنی دار و مرتبط در یک دامنه استفاده می کنید، مردم با برند شما بیشتر درگیر خواهند شد. این امر به افزایش ترافیک سایت شما کمک می کند و رتبه بندی نتایج جستجو را افزایش می دهد.

۴ – تغییر از IR به COM و یا بر عکس :

گاهی ممکن است شما به دلیل شرایط اقتصادی و یا عدم  امکان ثبت پسوند دلخواه دامنه خود مجبور به خرید دامنه IR شوید و بعد از چند سال یا چند ماه COM برای شما باز شود و بخواهید انتقال دهید.

۵- شما از دامنه قبلی خود خسته شده اید و یا اضافه کردن خدمات جدید به سایت قبلی نیازمند نام دامنه بهتری است.

گاهی وبمستر تمایل دارد خدماتی را به دامنه فعلی اضافه کند اما به دلیل نام نامناسب همچین امکانی ندارد پس تصمیم به تغییر نام سایت خود میگیرند.

اگر شما هم دلایلی برای تغییر نام سایت در ذهنتان هست برایمان کامنت کنید.

خب بریم سراغ مسائل فنی تغییر نام سایت  و این سوال که :

چطوری دامنه سایت را تغییر دهیم تا دچار افت رتبه سئو سایتمان در گوگل نشویم ؟

در مرحله اول از سایت خودتون حتما یک بک آپ بگیرید 🙂

خرابکاری ها را تا حد زیادی برطرف می کند.

جریمه نبودن (پنالتی نشدن) دامنه جدید توسط الگوریتم های گوگل :

دامنه ای که میخواهید به آن مهاجرت کنید یا همان ریدایرکت کنید حتما بررسی کنید پنالتی ها و جریمه های یک سایت دیگر را به ارث نبرید چه سایت هایی که با ندانستن این موضوع به رستگاری رسیدند اگر نمی دانید ریدایرکت چیست مقاله " انواع ریدایرکت ها " را مطالعه بفرماید. توصیه میکنم حتما دامنه های جدید را ثبت کنید در غیر این صورت لینک های داده شده به دامنه مبدا را بررسی کنید در مورد انواع پنالتی های گوگل موارد بسیار زیادی وجود دارد در این پست قرار نمیگیرد اما حتما در مورد انواع جریمه های گوگل مطالعه کنید توصیه من به شما خواندن مقاله راه های خروج از جریمه ها و پنالتی های گوگل نوشته اقای Chuck Price در سایت search engine journal میباشد در صورت نیاز به ترجمه در کامنت عنوان کنید.

انتقال درست محتوای سایت به دامنه جدید :

خب به جرات می توان گفت این مهمترین بخش انتقال می باشد برای انتقال دو حالت وجود دارد یا شما در همان هاست قبلی میخواهید تغییر بدین یا در هاست جدید اگر هاست همان قبلی است که نیاز به انتقال بک آپ نیست فقط با پشتیانی موضوع را در میان بگذارید ادرس سایت را تغییر دهند معمولا دوستانی که مانند ما نمایندگی دارند نیاز هست دامنه اصلی را تغییر دهند که چیز خاصی نیست یا میتوانند به پشتیبانی اطلاع دهند تا جایگزینی انجام شود .

هشدار : ما نمیخوایم دامنه پارک کنیم ! بلکه هاست را به دامنه جدید متصل میکنیم و دامنه قدیمی را ریدایرکت ۳۰۱ می کنیم.

خب وقتی دی ان اس ها را برای دامنه جدید تعریف کردیم نوبت ریدایرکت می شود.

تعریف کوتاه دی ان اس : dns همان Domain Name System می باشد یعنی تکنولوژی ای که ادرس دامنه را به یک ip تبدیل می کند. مثلا همه میدونن ادرس گوگل google.com است اما آی پی آن ۱۷۲٫۲۱۷٫۱۷٫۱۱۰ می باشد.

اگر در مورد این موضوعات اطلاعاتی ندارید توصیه می کنیم یا از طریق ما و یا پشتیبان هاستینگ خود اقدام فرمایید تا سایت دچار مشکل نشود.

حالت دوم هاست شما در شرکت دانیالی است حالا میخواهید در شرکت افشار سایت جدید خود را بالا بیاورید دراین حالت لازم است بک آپ سایت شما به شرکت افشار انتقال داده شود و بعد از ست کردن dns ریدایرکت انجام شود. برای انتقال میتوانید از افزونه All-in-One WP Migration هم استفاده کنید که شخصا توصیه نمیکنم ترجیج میدهم فول یک آپ را منتقل کنم.

ریدایرکت دامنه قدیمی به جدید بدون افت رتبه

ریدایرکت ۳۰۱ که حتما باید درست انجام شود تا گوگل به خوبی انتقال اعتبار را انجام دهد.در مورد همین سایت “اوج سئو" که تا مدت ها با نام  ایران سئو سایت فعالیت می کرد فکر میکردم ریدایرکت درست انجام شده است اما وقتی وارد محتوای سایت شدم متوجه شدم لینک بیلدینگ داخلی من مشکل خورده و با آدرس  قدیم باز می شود متوجه شدم کدی که هاست سی پنل برای ریدایرکت می سازد اصلا مناسب نیست و عمل ریدایرکت را به درستی انجام نمی دهد.

کدهای ریدایرکت شما در فایل htaccess هاست قابل مشاهده می باشد و حتما آن را بررسی کنید کدی که من استفاده کردم و بالاخره مشکل را حل کرد در زیر میگذارم استفاده کنید رفتگان ما را هم دعا کنید :))) 

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^iranseosite.ir [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.iranseosite.ir [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://owjseo.com/$1 [L,R=301,NC]

همانطور که در کد بالا می بینید دامنه قدیمی iranseosite.ir هم به صورت www و هم به صورت بدون www به دامنه با فرم https://owjseo.com ریدایرکت شده است.

نکته : اگر پروتکل https روی دامنه جدید فعال کردین که حتما هم توصیه میکنیم انجام دهید چرا که ssl یک فاکتور مهم در سال ۲۰۱۹ خواهد بود دقت کنید خط آخر فرمت دامنه اوج سئو هم با https نوشته شده است.

در وردپرس میتوانید از افزونه تغییر آدرس وردپرس  Simple 301 Redirects هم استفاده کنید که باز هم بر خلاف دیگر سایت ها توصیه نمیکنم همین کد به نظرم کارایی مناسب را دارد (برای ما که کار راه انداخت).

ثبت دامنه جدید در کنسول گوگل (وبمستر تولز)

به گوگل بگویید چه کار کردین تا بتواند دامنه جدید را تشخیص دهد و انتقال اعتبار و جایگذاری به دامنه جدید را با سرعت بیشتری انجام دهد.

آموزش کار با کنسول گوگل

وارد اکانت کنسول گوگل خود شوید و گزینه change of addres را طبق عکس زیر بزنید :

اگر تمام مراحل انتقال دامنه و ریدایرکت را درست انجام داده باشید طبق عکس پایین همه تیک های سبز را دریافت کرده و با زدن submit کار تمام می شود.

وقتی سایت جدبد ثبت میشود به نظرم نقشه سایت  ( سایت مپ) را دوباره تهیه کنید و همزمان به گوگل معرفی کنید.

در آخر به صورت دستی وارد برگه ها و صفحات سایت شوید و روی لینک ها کلیک کنید  تا ببینید ریدایرکت درست انجام شده است یا خیر.

ابزار کاربردی بررسی ریدایرکت صحیح :

وارد سایت redirect checker شوید و ادرس هایی که باید ریدایرکت می شدند را وارد کنید و دکمه analyse را بزنید تا وضعیت ریدایرکت دامنه مورد نظر را به دامنه جدید به شما نشان دهد مانند عکس زیر:

هشدار : توصیه میکنم اگر آشنایی با مفاهیم بالا ندارید ببا یک متخصص سئو مشورت کنید.

نکته : ممکن است در برخی cms ها یا همان سیستم های مدیریت محتوا نیاز به کدهای بیشتر و متفاوت برای تبدیل لینک های داخلی باشد. دوستان وردپرسی سعی کنید از نسخه های یکسان وردپرس استفاده کنید تا به مشکل برنخورید و دقت کنید ساختار لینک های شما در قبل و بعد از انتقال دامنه سایت یکسان باشد.

خیلی طولانی شد سعی کردم ساده کنم امیدوارم توانسته باشم اطلاعات کلی را منتقل کنم .سوالی داشتید در کامنت بپرسید با کمال میل پاسخ می دهم.

با اشتراک این مطلب برای سایر مدیران سایت به آن ها کمک زیادی می کنید.

موفق و پیروز باشید.

محمد دانیالی

اینستاگرام :

https://www.instagram.com/owjseo

کانال فعال سئو شامل جدید ترین مطالب تخصصی سئو سایت :

https://t.me/owjseo